الف - استقبال از قطع رابطه
 

عالیجناب پاپ ژان پل دوم !
مکتوب آن عالیجناب بر اساس نگرانى از تیرگى بین کشور اسلامى ایران و ایالات متحده آمریکا واصل گردید. از حسن نیت آنجناب قدردانى مى کنم و خاطر محترم را متوجه مى کنم که ملّت شریف مجاهد ما این قطع روابط را به فال نیک گرفته و براى آن جشن عظیم بپا کرده و چراغانى ها و پایکوبى ها نمودند. از دعاى شما به درگاه خداوند متعال براى ملّت مبارز ما شکرگزارم ، لکن متذکر مى شود که جناب شما از انگیزه هاى تیرگى هاى دیگر و مشکلات خطرناک بزرگتر که مرقوم داشته اید نگران نباشید که ملّت اسلامى ایران از مشکلاتى که در این قطع روابط بوجود آید استقبال میکند و از خطرهاى بزرگتر که مرقوم شده است ، هراس ندارد و آن روز براى ملّت ما خطرناک است که روابطى نظیر روابط رژیم خاء ن سابق تجدید شود و با امید به خداى متعال تجدید نخواهد شد.(207)

ب - عدم شرافت انسانى دولت آمریکا
 

ما اگر چنانچه بخواهیم اسلام را پیش ببریم دیگر نباید نوکر باشیم . اگر نوکر نباشیم رابطه اش را با ما قطع مى کند، ما از خدا مى خواهیم که رابطه قطع بشود. ما ذلت را نخواهیم پذیرفت براى خاطر اینکه یک رابطه با یک ابرقدرت داشته باشیم . شرافتى نیست رابطه داشتن با امثال آمریکا، دولت آمریکا یک شرافت انسانى مع الاسف الآن ندارد که ما بخواهیم به واسطه آن شرافت انسانى اش با آن رابطه داشته باشیم . دولت آمریکا این است که دارید مى بینید که مظلوم را- دارد- در هر جا پیدا مى کند پوست مى کند، هر جا بتواند مى رود و بمب سرشان مى ریزد، هر چه بتواند ذخاء ر ملّت ها را مى برد، ما بخواهیم روابط با اینها داشته باشیم ؟ بهتر این است که ما با اینها روابط نداشته باشیم ، بهتر این است با آنهائى که مى خواهند ما را بچاپند رابطه نداشته باشیم تا یک وقتى که به خود بیایند و بفهمند شرق هم هست در عالم . آن روزى که بفهمند که شرق هم یک جایى هست که تمدن از او پیش آنها رفته است و مع الاسف خود شرق هم خودش را گم کرده است .(208)

ج - ظلم و غارتگرى
 

ما روابط باآمریکا میخواهیم چه بکنیم ، روابط ما با آمریکا، روابط یک مظلوم با یک ظالم است . روابط یک غارت شده با یک غارتگر است . ما مى خواهیم چه کنیم آنهامیل دارند، که باما روابط، آنها احتیاج دارندکه با ما روابط داشته باشند، ما چه احتیاجى به آمریکا داریم ، آمریکا آن طرف دنیاست ، آنها مى خواهند که بازار داشته باشند اینجا، آنها باز طمع دارند که نفت ما را بخورند. ما که ، اسلام که بنا ندارد که ظلم به دیگرى بکندمظلوم هم نخواهد شد.(209)

د - قطع چپاولگرى
 

ملّت شریف ایران ! خبر قطع رابطه بین آمریکا را دریافت کردم اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است ، همین قطع رابطه است . رابطه بین یک ملّت بپاخاسته براى رهائى از چنگال چپاولگران بین المللى با یک چپاولگر عالمخوار، همیشه به ضرر ملّت مظلوم و به نفع چپاولگر است . ما این قطع رابطه را به فال نیک مى گیریم چون که این قطع رابطه دلیلى بر قطع امید آمریکا از ایران است ملّت رزمنده ایران این طلیعه پیروزى نهایى را که ابرقدرت سفاکى را وادار به قطع رابطه یعنى خاتمه دادن به چپاولگرى ها کرده است ، اگر جشن بگیرد حق دارد. ما امیدواریم که نابودى سرسپردگانى مثل سادات و صدام حسین به زودى انجام بگیرد و ملّت هاى شریف اسلامى به این انگل هاى خاء ن ، آن کنند که ملّت ما با محمد رضاى خاء ن کرد و به دنبال آن براى آزاد زیستن و به استقلال تمام رسیدن ، قطع روابط با ابرقدرت ها مخصوصا آمریکا نمایند.(210)
آن چیزى که در این قریب پنجاه سال بر ما گذشته است و آن چیزى که از بیست و چند سال پیش از این به وسیله آمریکا بر مملکت ما گذشته است ، سال هاى طولانى لازم است تا ما ترمیم کنیم اینها را. ما میخواهیم چه بکنیم روابط داشته باشیم با آنهائى که مى خواهند ما را بچاپند؟ را بطه ما با آنها غیر از این است که رابطه چپاولگر و چپاول بشو است ؟ براى چه ما مى خواهیم این را؟ درها را همه را ببندند و ما را محاصره اقتصادى بکنند، ما خودمان در انیجا مملکت وسیعى داریم ، آب هم داریم ، خدا باران هم به ما مى دهد، خودمان مى کاریم و مى خوریم و هیچ احتیاجى به این مسائل نداریم . آنها نترسانند یک ملتى را که مى خواهد خودش را به کشتن بدهد تا استقلالش را حفظ بکند.(211)

ه‍ - رهایى از دام آمریکا
 

یک دسته اى نصیحت کنند ما را که شما باید صلح بکنید، این مال ضعف است ، آن اشخاص ضعیفى که همیشه در دام آمریکا بودند یا امثال اینها از این مسایل مى گویند لکن ما تازه خارج شدیم از این دام ، دوباره حاضر نیستیم وارد بشویم ، ملّت ما حاضر نیست به این که دوباره در این دام وارد بشود، دوباره مستشارهاى آمریکا بیاید و هر حکومتى مى خواهد بکند. تا حالاما را عقب نگه داشتند بس است این مى خواهند باز هم نگه دارند، عقب تر ببرند؟(212)
ملّت ایران اگر مى خواست که صلح آمریکایى بکند، همان اول از آمریکا جدا نمى شد و قطع روابط نمى کرد و دستش را از ایران کوتاه نمى کرد و جاسوسان او را بیرون نمى کرد و امروز هم اگر دستش را به صلح آمریکایى دراز کند، صدام و امثال صدام کنار مى روند، لکن مستشارهاى آمریکایى وارد معرکه مى شوند. ما نمى توانیم صلحى را بپذیریم که طرح آمریکایى دارد.(213)
... ما اگر امر دایر بشود به اینکه برگردیم به حال سابق بشریت و با الاغ از این طرف به آن طرف برویم و آزادیمان را حفظ بکنیم یا خیر، بنده آقاى کارتر و امثال او از ابرقدرت ها باشیم و زندگانى هاى فلان و کذا داشته باشیم ، ما آن را ترجیح مى دهیم ، ملّت ما آن را ترجیح دارد مى دهد.(214)

و - محکومیت مذاکره
 

آقاى کارتر تفضل فرمودند که دو نفر بفرستند با ما صحبت بکنند ما چه صحبتى با شما بکنیم ؟ صحبت با شما کى بکند؟ جواب این زن هائى که بچه هاشان را از دست دادند، پدرهائى که جوان هاشان را از دست دادند، آنهائى که در این طول زمان از آمریکا ضربه خوردند، ممالکى که ضربه خوردند اینقدر، ما جواب اینها را چه بدهیم ؟ ما جواب این مملکت هاى کثیرى که با امر آمریکا، با توطئه آمریکا، آنها را به نابودى کشیدند، وجدانا جواب آنها را چه بدهیم ؟ بنشینیم با کى صحبت کنیم ؟ رد کردم این را که نه ، نه ما یک همچو حقى داریم نه دیگران یک همچو حقى دارند ما تابع ملّت هستیم ، ما خدمتگزار ملّت هستیم ، ما باید روى مسیر ملّت سیر بکنیم ، ما هیچ خوفى از این نداریم که بر بخورد به آقاى کارتر یا امثال او و توطئه زیادتر بکند یک کسى ، یک کشورى که براى خدا قیام کرده است ، فریادش ‍ الله اکبر بوده ، او را از چه مى ترسانند.(215)
ما با اینها چه صحبت بکنیم آنها که شبکه جاسوسى در اینجا درست کردند، توطئه درست کردند، کردستان و امثال اینها را، اینها نقشه مى کشند و راه مى دهند، ما با اینها بنشینیم صحبت بکنیم ، چى چى صحبت بکنیم ؟(216)

ز - آشتى ناپذیرى با دولتمردان آمریکا
 

من کرارا گوشزد نموده ام که رابطه ما با امثال آمریکا، رابطه ملّت مظلوم با جهانخواران است .(217)
با آمریکا و روابط ما با نمى دانم شوروى و روابط ما با اینها یک چیزى است که براى ما یک صلاحى دارد این مثل رابطه بره با گرگ است رابطه بره با گرگ ، رابطه صلاحمندى براى بره نیست اینها مى خواهند از ما بدوشند.(218)

ح - زیان رابطه (سلطه مجدد)
 

چه فایده اى براى ما دارد که رابطه داشته باشیم و آنوقت محلى که باید سفارت باشد این وضع را داشته باشد؟ روابط ما این است که اجازه بدهیم - سفارتخانه - به اسم سفارتخانه محل جاسوسى درست بکنند و این خون هایى که ما دادیم هدر برود و باز محمدرضا را بیاورند اینجا!! چون خودش ‍ حالا مفلوک است ، پسرش را!! یک نقشه اى که مى گویند دارند این است که در خواب دارد آقاى کارتر براى خودش نقشه مى کشد که با بختیار آنجاست و آن هم آنجا و بعضى از اشخاص هم اینجا و روابط هم اینجا دارند با آنها، مع الاءسف تو مغزشان دارند یک همچو نقشه اى مى کشند، تخیلاتى مى کنند براى خودشان لکن مطلب از اینها گذشته است ، دیگر حناى اینها رنگى ندارد. نه حناى آقاى کارتر رنگ دارد و نه حناى آنهایى که در اینجا دلشان مى خواهد آنها بیایند و دوباره اینجا همان بساط پیدا بشود و همان قضایا تجدید بشود، اینها دیگر نمى شود. اگر- رابطه اى - مى گویند که ما با دنیا رابطه داشته باشیم ، رابطه متقابل و دوستى باشد، ما باید با همه دنیا روابط داشته باشیم . اگر اینطور رابطه باشد، ما هرگز نمى خواهیم که رابطه با اینها داشته باشیم .(219)

ط - نتیجه سازش (دفن اسلام )
 

امروز دنیا، دنیاى آشوب و جنگ و انفجار و هواپیما ربایى است و ایران از خیلى جاهاى دنیا آرامتر است . ممکن است بعضى ها که این چیزها را ندیده اند، با خود بگویند با قدرت ها باید ساخت . ولى باید بدانند که سازش ، امروز نابودى تا آخر است ، دفن اسلام است تا آخر دنیا. مردم باید محکم بایستند و از اسلام و کشور دفاع کنند و از توطئه ها به خود هراس راه ندهند که اگر کمى عقب بنشینند، باید دست از اسلام بکشیم و تکلیف ما برخلاف این است . مردم انقلاب کردند، باید پاى زحماتش هم بنشینند. مردم ، پیغمبران و پیغمبر اسلام ( ص ) را و ابراهیم ( ع ) را در نظر بگیرند، ببینند که با آنها چه مخالفت ها شد، ولى دست از هدفشان نکشیدند. اگر ما مسلمانیم ، باید دنباله روى آنها باشیم . دنباله روى از آنان که فقط روزه و نماز و مسجد نیست . دنباله روى از آنان مبارزه براى حفظ اساس اسلام است . باید براى حفظ اساس اسلام تا آخر ایستاد و پیشروى کرد.(220)

ى - مزایاى قطع رابطه (شکوفایى استعدادها)
 

با آغوش باز این انزوا را مى پذیریم . تا انزوا نباشد افکار شما به راه نمى افتد. مغزهاى شما از مغز آمریکایى کوچکتر نیست لکن شما را از انزوا بیرون آوردند و مرتبط کردند، تا آخر قیامت شما باید منزوى آنوقت باشید، وابسته ، افکارتان اصلا به راه نیفتد، مغزهایتان بخشکد آنجا و هیچ راه عمل نکنید. اگر مغزهاى ما عمل مى کرد، حالا وضع کشور ما غیر از این بود، لکن نگذاشتند مغزهاى ما عمل بکند. همه چیز را آوردند، اموال زیرزمینى ما را دادند و همه چیز را آوردند، فراهم کردند که مبادا شما به فکر این بیفتید یک صنعتى ایجاد کنید تا ارتباطتان را از دنیا قطع نکنید، این ارتباطى که شما را به انزواى حقیقى مى کشد، نمى توانید خودتان اهل صنعیت بشوید و نمى توانید مملکت تان صنعتى بشود، نمیتوانید مستقل باشید و نمى توانید آزاد باشید. این انزوا از نعمت هاى بزرگ خداست .(221)
ما استقبال مى کنیم یک همچو انزوایى را که ما را وادار مى کند که خودمان به فکر خودمان بیفتیم . وقتى این انزوا نباشد ما متکل به غیریم ، هر چى مى خواهیم دستمان پیش غیر دراز هست . گندم هم مى خواهیم از آنها بگیریم و ارزاقمان را از آنها بگیریم و صنایع مان را آنها برایمان بیایند درست بکنند، همه چیزمان دست آنها باشد. ملّت تا اینطور باشد نمى تواند خودش داراى یک چیزى باشد، در اقتصاد مستقل باشد، در جنگ مستقل باشد، در اجتماع مستقل باشد. وقتى شما منزوى باشید مى توانید این کارها را بکنید. شماى منزوى مى توانید که فکر بکنید که باید کشاورزى مان را خودمان اداره کنیم محتاج نشویم به دیگران ، براى اینکه منزوى هستیم دیگران نمى دهند به ما. وقتى یک ملتى احساس کرد که ارزاقش را دیگران نمى دهند به او، خودش به فکر مى افتد که براى خودش درست کند. مادامى که در نظرش این است که نه ، ما مى آورند برایمان ، مى دهند به ما، نمى تواند کار بکند. اینهایى ى که وقتى در اطرافشان ده تا پانزده تا نوکر هست ، مى افتند و تنبل مى شوند و هیچ کار از آنها نمى آید، وقتى مى بریشان حبس ، خودش تو حبس کارهاى خودش را مى کند براى اینکه منزوى شده . ملتى که منزوى بشود مى تواند ترقى کند، مترقى مى شود. ملتى که منزوى نیست نمى تواند به ترقى راه خودش را برود. ملّت غیر منزوى یعنى ملتى که اتکالش به دیگران هست ، خوراکش را از دیگران مى گیرد، اتومبیلش هم از دیگران مى گیرد، برقش هم از دیگران مى گیرد. این ملّت تا آخر باید اسیر باشد. تا منزوى نشوید نمى توانید مستقل بشوید. از انزوا ما چه ترسى داریم ، ما آن روزى که منزوى نبودیم همه گرفتارى ها را داشتیم .(222)

پی نوشت ها :
 

207- صحیفه نور، جلد: 12، ص : 43، پاسخ امام خمینى به پاپ ژان پل دوم (رهبر کاتولیک هاى جهان )، تاریخ سخنرانى : 25/1/59.
208- صحیفه نور، جلد: 11، ص : 35، مصاحبه با خبرنگاران مسلمان مقیم انگلستان و خبرنگاران آفریقایى و آسیایى ، تاریخ سخنرانى : 26/9/58.
209- صحیفه نور، جلد: 6، ص : 57، در جمع نمایندگان ستاد نیروى هوایى و عشایر فارس ، تاریخ سخنرانى : 2/2/58.
210- صحیفه نور، جلد: 12، ص : 40، در جمع نمایندگان ستاد نیروى هوایى و عشایر فارس ، تاریخ سخنرانى : 19/1/59.
211- صحیفه نور، جلد: 12، ص : 139، در جمع اعضاى شرکت کننده در کنفرانس بین المللى بررسى مداخلات آمریکا در ایران ، تاریخ سخنرانى : 14/3/59.
212- صحیفه نور، جلد: 20، ص : 90، در جمع مسوولان لشکرى و کشورى به مناسبت عید سعید فطر، تاریخ سخنرانى : 8/3/66.
213- صحیفه نور، جلد: 18، ص : 77، در جمع فرماندهان نیروى دریایى و هوانیروز و پرسنل نیروى هوایى و دریایى ، تاریخ سخنرانى : 1/6/62.
214- صحیفه نور، جلد: 12، ص : 138، در جمع اعضاى شرکت کننده در کنفرانس بین المللى بررسى مداخلات آمریکا در ایران ، تاریخ سخنرانى : 14/3/59.
215- صحیفه نور، جلد: 10، ص : 163، در جمع کارکنان و کارمندان شهردارى اهواز، تاریخ سخنرانى : 17/8/58.
216- (همان .) صحیفه نور، جلد: 10، ص : 164، تاریخ سخنرانى : 17/8/58.
217- صحیفه نور، جلد: 12، ص : 40، پیام به مناسبت قطع رابطه با آمریکا و جنایت صدام ، تاریخ سخنرانى : 19/1/59.
# در آبان ماه سال 67 کارتر نامه اى به حضرت امام ارسال داشت و سپس اطلاعیه اى از سوى حاج احمد آقا بدین شرح منتشر شد.
بسمه تعالى
به اطلاع عمومى مى رساند، امروز شنبه 28/8/67 نامه اى منسوب به آقاى کارتر رئیس جمهورى اسبق آمریکا خطاب به حضرت امام مدظله العالى رسیده است که کارشناسان ما خط جیمى کارتر را تایید کرده اند و حضرت امام فرمودند: “براى جلوگیرى از هر سوء استفاده این نامه به اطلاع عموم برسد.”
لحن نامه به صورتى است که گویى ایران مایل است با آمریکا ارتباط برقرار کند ولى گروگانهاى آمریکایى و لبنان مانع این امر مى باشند که حضرت امام ضمن تکذیب هرگونه ارتباط ایران با گروگانگیرى فرمودند: “همان گونه که بارها گفته ام رابطه ایران و آمریکا، رابطه گرگ و میش نیست . اینها مى خواهند از ما بدوشند.
218- صحیفه نور، جلد: 10، ص : 58 و 57، در جمع دبیران عضو انجمن اسلامى آذربایجان شرقى ، تاریخ سخنرانى : 4/8/58.
219- صحیفه نور، جلد: 11، ص : 35، مصاحبه با خبرنگاران مسلمان مقیم انگلستان و خبرنگاران مسلمان آفریقایى و آسیایى ، تاریخ سخنرانى : 26/9/58.
220- صحیفه نور، جلد: 19، ص : 59، در جمع سرپرست و اعضاى ستاد تبلیغات جنگ ، تاریخ سخنرانى : 18/6/63.
221- صحیفه نور، جلد: 13، ص : 148، در جمع دانشجویان پیرو خط امام ، تاریخ سخنرانى : 12/8/59.
222- صحیفه نور، جلد: 13، ص : 147، در جمع دانشجویان پیرو خط امام ، تاریخ سخنرانى : 12/8/59.
223- صحیفه نور، جلد: 3، ص : 174 و 175، درجمع ایرانیان مقیم پاریس ، تاریخ سخنرانى : 26/8/57.
 

تهیه شده در : مرکز تحقیقات سپاه
منبع:ارسال توسط کاربر محترم سایت : SM1372